Utveckling XENTRY & ISPA

Bläddra ner för att läsa artikeln!

Just nu pågår 2 stora utvecklingsprojekt. Åt Mercedes-Benz ska vi integrera mot deras nya serviceportal, XENTRY och BMW:s återförsäljarportal ISPA som sedan tidigare är integrerad mot Kobra II Fordonssystem har en ny version som kräver att vi ändrar i koden.

  1. Integration XENTRY

Mercedes-Bentz har tagit fram en ny portal för sina återförsäljare, där bl a verkstadsorder ska loggas. I dagsläget används många olika applikationer i samband med ett verkstadsarbete, och Kobra II har ett antal integrationer till dessa program. Från och med i år ska samtliga återförsäljare istället kunna uträtta samtliga verkstadsärenden i den nya portalen ”XENTRY” som Mercedes-Benz tagit fram för sitt återförsäljarled. Införandet av nya portalen innebär att även Kobra II Fordonssystem måste anpassas till det nya arbetssättet.

Utvecklingsarbetet är i full gång på FordonsData. Efter att vårt team av systemutvecklare är klara kommer arbetet att skickas in till Mercedes-Benz för certifiering och godkännande. Ett testpilotprojekt kommer att testa integrationen innan den släpps till samtliga återförsäljare.

 

Utveckling, certifiering och pilot beräknas vara klart under Q2, d.v.s. innan sommaren.

Den enskilde användaren kommer inte att märka av någon större förändring i Kobra II, förutom att ett par knappar i B100 kommer att ersättas av en XENTRY-knapp. Den stora förändringen blir att man kommer att arbeta annorlunda mot idag. Mercedes-Benz, tillsammans med FordonsData Nordic AB, gör en stor utbildningssatsning i samband med utrullningen av den nya portalen.

  1. Integration ISPA

BMW:s återförsäljarportal ISPA är sedan tidigare integrerad mot Kobra II Fordonssystem. För närvarande är Kobra II anpassad till ISPA version 3, men BMW har en ny version som ska ersätta denna (version 4).

Integrationerna i Kobra II måste kompletteras för att fungera smärtfritt tillsammans med version 4. Därför pågår sedan en tid utvecklingsarbete hos oss. Så snart arbetet är klart kommer vi att informera berörda kunder, som då endast markerar i ISPA att de uppgraderar till den nya versionen.