24 bra tips!

I december 2016 hade vi en kalender med 24 praktiska tips på Facebook. Trevlig läsning!

 

1. Visste du att vi har 1879 olika bildhjälper i Kobra II? Via vår bildhjälp får du information om bilden/rutinen du befinner dig i, vilket gör det till ett perfekt ställe att börja på om du vill bli bättre på Kobra II eller när du behöver felsöka. Hittar du inte svaret du söker, är du alltid välkommen att kontakta oss på supporten.

2. Visste du att du kan kontakta vår support i Kobra II? Längst ut till höger i Kobra II hittar du fliken ”Våra ärenden”. Klicka på fliken och en kolumn blir synlig. Klicka sedan på översta raden ”Skapa nytt ärende”. Då öppnas kundwebben och du kan anmäla ditt ärende.

3. Dagens tips är kort, men väldigt praktiskt! Visste du att du kommer direkt till kortkodsfältet om du trycker på ESC-tangenten? Om du snabbt vill hoppa till ett fält i rutinen du är inne på, kan du trycka Alt + den bokstav i fältnamnet som är understruken. Sparar tid och musarmar!

4. Det är viktigt att du skyddar din handläggarkod i Kobra II. Den fungerar som en säkerhet i systemet för att förhindra eller spåra felaktigheter. För att vara behörig och kunna godkänna olika moment i Kobra II måste din kod förnyas var 6:e månad. Gör därför till en vana att löpande byta din kod i X051.

5. Om du arbetar med flera olika saker samtidigt i Kobra II, kan det vara smart att ha flera fönster öppna samtidigt. Gör så här när du vill öppna en ny rutin: Skriv in kortkoden i kortkodsfältet och håll inne ”Alt Gr” tillsammans med ”Enter”, så behåller du det tidigare fönstret.

6. Igår tipsade vi om att du kan ha flera fönster öppna samtidigt. Men 20 blir kanske för mycket? Då kan du själv bestämma hur många det får lov att bli. Med X050 kan du tala om för Kobra II hur många fönster du vill ha som max.

7. Färger gör skillnad! För personer som har lässvårigheter eller är ljuskänsliga kan det göra stor skillnad på vilka färger programmet har. Precis som man kan byta färg på sin Outlook, kan även Kobra II fås i olika färger och utseenden. I menyn, under ”Arkiv” och ”Inställningar” hittar du olika teman och kan välja egna färger.

8. Är det pepparkakssmulor? Nej, men ”breadcrumbs”! Om du är djupt inne i Kobra II och har använt kortkodsfältet för att ta dig dit, kanske du undrar var du är ibland? Gå då till ”Hjälp” i huvudmenyn. Välj ”Felsökning” och ”Kopiera menyväg”. Därefter kan du klistra in menyvägen i valfritt dokument och få svar på exakt var du är i systemet.

9. Om du får ett meddelande i Kobra II om att du inte är behörig att utföra en viss uppgift, kan du eller din chef kontrollera vilken behörighet du har och ändra den vid behov. Detta görs under Register->Gemensamma rutiner->Personal (+ den modul det gäller).

10. Knappar du mycket i Kobra II och lägger in många rader manuellt? Genom att aktivera Autotab-funktionen, som du hittar under Arkiv, kan du spara tid. Den gör nämligen så att Kobra II hoppar till nästa fält ”automagiskt” när du fyllt i ett värde. Sparar många musarmar!

11. Vet du inte hur du ska få fram rätt rutin? Då kan du söka på del av ett ord för att få fram vilka kortkommandon som finns. Tryck på pilen i kortkodsfältet och skriv in ordet. Då får du upp förslag på kortkoder.

12. Kom dokumentet inte ut ur skrivaren? Börja din felsökning med X310, som visar dina utskriftsköer. Välj skrivare och se vilken status den har. Om den står som DOWN kan du markera raden och välja ”Starta stoppad utskriftskö” för att få igång skrivaren igen.

13. Dagens tips är till dig som arbetar på verkstaden! Visste du att du snabbt kan ta dig från en order till verkstadsplaneringen genom att trycka Alt och 9 samtidigt?

14. Till alla fordonsadministratörer! Om bilen av misstag har levererats in i lager, kan du enkelt backa inleveransen. I C260 och C210 kan du, på respektive bil, högerklicka i bilden och välja ”backning av inleverans”. Då får bilen status 23 igen.

15. Till alla på lagret! Om du misstänker att ditt fysiska lager inte stämmer med datorns så kan du spåra alla lagerrörelser på en önskad artikel under vald tidsperiod. Välj kortkod A436!

16. Jobbar du som servicerådgivare? Behöver du hitta en särskild arbetsorder? Bakom B318 döljer sig massor med olika sökval (namn, kundnummer med flera) som gör det lättare för dig att hitta den order du letar efter.

17. Till alla säljare som arbetar i Kobra II Säljstöd: Om färgen på en ny lagerbil saknas i systemet, kan du enkelt lägga in en färg själv, manuellt. Klicka på ”Lägg till utrustning”, skriv färgen du vill att det ska stå och skriv sedan F i fältet ”Utrustning”. Varför inte Polkagrisrosa.

18. Till alla chefer! Vill du kunna gå tillbaka till rapporter som du kört? Då ska du använda dig av X325

19. Du vet väl att en rapport inte behöver skrivas ut på en skrivare. Spara pengar och miljön och gör en digital ”utskrift” istället. Gör så här: öppna den rapport du vill skapa och skriv VD i listutskriftfältet innan du tar ut rapporten. Då öppnas rapporten på din skärm. Smart!

20. Till dig som är säljare! Du vet väl om att du i Kobra II Säljstöd enkelt kan hämta hem kundens adressuppgifter via Spar-knappen genom att ange kundens personnummer? Skulle du mot förmodan inte få träff, kan du alltid lägga in kundens uppgifter manuellt och välja ”Spara”.

21. En begagnad bil har alltid en historia att berätta! Om du vill se alla vagnkort som funnits på en bil, kan du titta i rutinen ”Fråga vagnkort”. Gör så här: Välj C330, högerklicka i bilden och välj ”Fler funktioner” och ”Tabell med samtliga vagn-nummer”. Då ser du er historik på fordonet.

22. Till ekonomiavdelningen och du som har e-faktura-tjänsten kopplad till Kobra II. Det händer ibland att Bankgirot skickar felmeddelanden till X260 i Kobra II. För att ta reda på vad felet beror på och åtgärda detta är det viktigt att du loggar in på era servicesidor på Bankgirot, söker upp det fakturanummer som flaggat för felet och läser vad felet beror på. Det kan vara viktig information som saknas på kunden som Bankgirot behöver för att transaktionen ska gå igenom.

23. Till alla våra Palette-användare: Visste du att du direkt i programmet kan hitta manualer där du kan lära dig mer och få svar på frågor? Högst upp till höger finns ett litet ”i”. Om du klickar här kommer du direkt till de olika dokumenten.

24. Sist men inte minst: Om Kobra II vill berätta för dig att något är fel eller att något saknas för kunna att utföra ditt kommando, läggs informationen på listen längst ner. Så ta alltid en extra titt här! Behöver du hjälp vet du vart du hittar oss!