Hos J BIL i Stockholm använder man samtliga delar av Kobra II i sin verksamhet.

Redan när man besöker J BILs hemsida inser man att detta är en bilåterförsäljare som sticker ut. Det första man möts av är ledorden kärlek, energi och dynamik! ”Vi arbetar mycket med lojalitet och kundvård. Hos oss ska varje kund känna sig sedd och bemött på ett mycket bra sätt, där varje besök ska kännas speciellt och givande”, förklarar Mattias Öhlén, ekonomidirektör på J BIL.

Företaget, som omsätter ca 750 miljoner, har 100 anställda på fyra anläggningar runt om i Sveriges största bilmarknad Stockholm. År 2011 valde man Kobra II som sitt nya affärssystem, och med sina 45 användarlicenser är man en av FordonsDatas större kundanläggningar.

Hos J BIL använder man samtliga delar av Kobra II i sin verksamhet: ekonomi, fordonsförsäljning, lager och verkstad. Dessutom har man kopplat på en mängd olika tillval som däckförvaring, e-faktura och Palette Arena. För bilförsäljningen använder man FordonsDatas program Bilkalkyl.

– Den största fördelen med Kobra II är att alla våra verksamhetsprocesser finns i ett och samma system. Det gör att det är enkelt att följa och snabbt få fram resultat, förklarar Mattias Öhlén.

En annan stor fördel som J BIL upptäckte redan vid upphandlingen var Kobra II:s konstruktion.

Genom att ha inbyggd säkerhet i form av försystem, kontrollpunkter och loggning av alla aktiviteter, får man ett system som stoppar tokigheter och gör det enkelt att felsöka.

– Kobra II har olika säkerhetsventiler inbyggda i systemet. Man kan enkelt se vad som är gjort och var det blivit fel. Det känns tryggt, förklarar Mattias Öhlén.

Praktiska funktioner tilltalar honom som ekonomidirektör.

– Momsrapportlistorna är bra och tydliga som även övriga avstämningssystem är, vilket gör det enklare för oss att arbeta med våra månadsbokslut.

 

– Det är också väldigt smidigt för oss att vi kan lägga in vår budget i systemet så att vi kan få en direkt jämförelse mot resultatet och att vi kan jämföra mot föregående år.

Men framför allt har integrationen i Kobra II en avgörande betydelse för att man trivs så bra med affärssystemet.

– Av ett bra affärssystem förväntar jag mig integration med andra system. Vi behöver ett så komplett system som möjligt för att slippa hoppa mellan flera olika verktyg. FordonsData har en mängd integrationer som vi utnyttjar och vi vill så klart gärna ha fler, avslutar Mattias Öhlén.